Wednesday, February 1, 2012

2010: IPv4 vs. IPv6

Brisbane, Australia — Rabu (20hb. Januari 2010)

Pulihnya sektor ICT Asia Pasifik dan kadar pelaburan tinggi bagi peranti-peranti bimbit secara global adalah dua faktor terunggul dalam alokasi alamat IP di tahun 2009, menurut laporan terbaru.

'2009 in Review - the IP Address Registry Perspective' (Reviu 2009 - Perspektif Pendaftaran Alamat IP') adalah laporan terbaru daripada Mr. Geoff Huston, Ketua Saintis di Asia Pacific Network Information Centre/APNIC (Pusat Informasi Rangkaian Asia Pasifik), pendaftar alamat IP untuk kawasan Asia Pasifik.

Berpandu kepada angka yang dilancarkan, 2009 adalah tahun dinamik bagi sejumlah sumber Internet disebalik kemorosotan ekonomi global ketika itu. Kunci blok-blok pembinaan Internet, alamat-alamat Internet Protocol/IP, menyumbang tanda gaya pertumbuhan Internet dan kematangan rangkaian dalam sesuatu ekonomi.

Mr. Geoff Huston, pakar penggunaan alamat IP yang diperakui seluruh dunia menjelaskan biarpun kepenggunaan alamat tersebut turun sebanyak 5% pada tahun 2008, lanjutan terkini menunjukkan takungan alamat-alamat IPv4 tidak teralokasi di pusat IANA (Internet Assigned Numbers Authority/Penguatkuasa Nombor-Nombor Sah Internet) mungkin meletih seawal lewat tahun depan, menunjukkan keinginan berterusan untuk pengedaran berkelompok IPv6.

"Perkhidmatan-perkhidmatan baru Internet — samada wayar atau wayarles — memerlukan alamat-alamat IP, dan melihat kepada berapa banyak alamat sudah dialokasi dan kepada ekonomi yang mana, boleh menyumbangkan perspektif kedudukan dan kepantasan perkembangan Internet tersebut." menurut Mr. Huston.

Persembahan alokasi-alokasi baru di tahun 2009 mewakili persamaan kira-kira 5% sejumlah ruang tersedia bagi alamat IPv4.

"Biasanya, berita keletihan alamat-alamat yang mendatang boleh memotivasi seolah satu bentuk keributan alamat-alamat di saat akhir. Setakat ini ia masih tidak kelihatan. Industri bersikap tenang dan boleh diandaikan dalam batas tuntutan-tuntutan alamat." Jelas Mr. Huston.

Dalam 190.1 juta alamat IPv4 dialokasi pada tahun tersebut, hanya bawah separuh (45.87%) dialokasi dalam Asia Pasifik, dengan China menggunakan lebih alamat IPv4 berbanding sektor ekonomi lain.

"Hampir suku daripada alamat ruang alamat dialokasi pada tahun 2009 pergi ke China," jelas Mr. Huston lagi. "Ini menunjukkan persamaan berkembangnya perkhidmatan jalur lebar dan wayarles yang diterajui oleh pengoperasi utama bimbit dan telko di sana."

Internet Bimbit
Dalam pasaran matang yang sudah tersedia pelaburan tinggi jalur lebar di rumah, peranti bimbit Internet masih mengisi pertumbuhan berterusan.

"USA mengalokasi 38 juta alamat pada tahun 2009," kata Mr. Huston. "Memandangkan ia sudah sedia terhubung, dengan perkadaran 74% populasi sudah menggunakan perkhidmatan Inertnet, penggunaan berterusan alamat-alamat IPv4 berpunca kepada pasaran-pasaran baru muncul di sana," katanya lagi.

Pasaran-pasaran baru muncul ini didapati diterajui oleh perkhidmatan Internet bimbit, dinaungi teknologi-teknologi seperti iPhone daripada Apple dan pelantar-pelantar Android daripada Google.

Gambaran yang sama pertumbuhan kukuh perkhidmatan Internet bimbit terbukti di Australia (2.6 juta alamat baru IPv4 di tahun 2009), Kanada (2 juta) dan di Netherlands (2 juta), kesemuanya memiliki pasaran wayar matang jalur lebar dengan 70% - 85% populasinya adalah pengguna Internet.

Alokasi Alamat IPv6
Dengan hampirnya keletihan IPv4 dalam tempoh sedikit masa lagi seperti 18 bulan, pertambahan alokasi protokol alamat baru, IPv6 mula meningkat.

Memandangkan saiz ruang alamat IPv6, gaya kini diambil daripada bilangan alokasi berbanding ruang alamat yang dialokasikan. Dalam kawasan Asia Pasifik, Australia dan Jepun menunjukkan tahap aktiviti paling tinggi di tahun 2009. Australia menerima 52 alokasi IPv6 baru berbanding 32 di Jepun.

"Pesanan kepenggunaan berkelompok IPv6 telah tersebar luas, dengan pertumbuhan ekonomi global kini dan pegangan sumber IPv6 bertambah kepada 17%." Menurut Mr. Huston.

Ekonomi-ekonomi tempatan dengan alokasi-alokasi alamat IPv6 buat pertama kali di tahun 2009 termasuklah Brunei, Kepulauan Cook, Micronesia, New Caledonia, Samoa, Kepulauan Solomon, Tonga dan Vanuatu.

Masa Hadapan
"Internet kini menjadi bahagian integral portfolio aktiviti ekonomi dalam semua industri." Jelas Mr. Huston. "Dengan pembinaan semula ekonomi-ekonomi tempatan, kita akan menyaksikan kembalinya tahap tekanan hebat untuk lebih maju di Internet, terutamanya dalam perkhidmatan bimbit dan kemunculan persekitaran Internet ada di mana-mana." Jelasnya lagi.

Dengan berkembangnya Internet untuk di tahun-tahun akan datang, IPv6 dijangka akan mengambil peranan terunggul. Mungkin di tahun 2010 buat pertama kalinya bakal menyaksikan bilangan alokasi IPv6 melangkaui jumlah bilangan alokasi alamat IPv4.

"Menggunakan IPv6 akan membolehkan Internet terus bertambah kepada berjuta-juta kali dari saiz terkininya sambil mengelak pertambahan paras kerumitan yang mampu menambah kos rangkaian penyelenggara." Ujar Mr. Huston kesekian kalinya.

Sumber laporan: APNIC

No comments:

Post a Comment