Wednesday, February 1, 2012

ERTI SEBENAR KESEIMBANGAN AKAL DAN FIZIKAL

[P/S: Ini merupakan terjemahan saya daripada novel 'The Mute's Soliloquy: A Memoir' oleh Pramoedya Ananta Toer, bab 'A Home To Live In (A Letter for Astuti)' untuk dikongsi bersama. Sesungguhnya novel ini memberi banyak impak & intrig kepada saya sebagai seorang penulis. Potongan ayat-ayat berikut saya petik buat tatapan anda kerana ia merupakan peringatan yang sangat berguna daripada seorang penulis berpengalaman yang menulis kerana jiwa beliau seorang penulis, bukan demi kemewahan tetapi tanggung jawab membahagiakan diri. Semoga ia menjadi iktibar buat kita yang suka melalaikan sukan diusia kecil & fikir hanya makanan memainkan peranan untuk pemikiran yang sihat. Jika yang cacat pun tahu bersukan inikan pula kita yang azalinya sihat namun derita kerana kelemahan diri dan mental!]

(Page 218; paragraph 2)
"Your teacher said that you'll be a success, and with that I completely agree. In a free Indonesia, success is promised to each and every child who works and studies hard, who is able to learn from experience, who has ideals, and who is brave and honest."
— Pramoedya Ananta Toer (A Letter for Astuti)

Terjemahan petikan di atas:
"Guru kepada anakanda pernah menyebut yang anakanda akan berjaya, dan dengan itu ayahanda bersetuju. Dalam Indonesia yang merdeka, kejayaan dijanjikan kepada setiap anak-anak yang gigih belajar dan bekerja, mampu menimba pengalaman, yang ideal, dan berani serta jujur."

(Page 218; paragraph 4):
KESEIMBANGAN ANGGOTA TUBUH DEMI AKAL
Seseorang itu perlu sihat untuk menjadi bijak, dan sukan elok untuk tujuan itu. Sukan mempromosi peredaran darah yang bagus, prasyarat untuk kesihatan fizikal. Namun bila kamu mengambil bahagian dalam sukan kamu mesti cuba untuk mencapai kesimbangan yang betul untuk latihan fizikal. Seseorang yang bekerja kuat tetapi hanya menggunakan anggota tubuh tertentu akan menderita kerana tidak menggunakan anggota yang lain. Sukan memberi ketahanan dan fleksibiliti badan; tubuh yang kaku bagaikan ranting rapuh yang mudah patah bila dilentur. Ingat, hanya sedikit kelebihan menjadi bijak jika kesihatan fizikal lemah menghalang akal kita berkesudahan baik.

(Page 218; paragraph 5):
SUKAN DAN KEHIDUPAN
Terdapat kaitan diantara sukan dan kehidupan. Arah hidup seorang insan ditentukan oleh akal dan kekuatan. Kerana sukan memberi kamu peluang untuk memperbaiki kondisi tubuh dan minda, maka penglibatan aktif dalam sukan turut bermaksud mengekalkan dan memperbaiki keadaan mental dan fizikal. Sukan adalah senaman untuk badan dan minda.

(Page 218-219; paragraph 6):
YOGA DAN PERNAFASAN SEMPURNA
Orang India zaman dahulu kala fikir keadaan kesihatan manusia ditentukan oleh peredaran darah. Jika anggota tubuh tertentu sakit, itu berpunca daripada peredaran darah yang lemah. Mereka juga menegaskan pernafasan yang betul dan seimbang amat penting kepada kesihatan yang bagus; kerana inilah maka lahirnya yoga.

(Page 219; paragraph 7):
Objektif semua ini adalah apabila satu anggota tubuh tidak digunakan, kekuatannya bakal menyusut atau melemah.

(Page 219; paragraph 8):
Hubungan antara belajar dan sukan sangat penting, bukan sahaja untuk kesihatan yang baik dan pemikiran yang jelas, namun juga untuk keseimbangan antara kerja fizikal dan mental. Ketidak-seimbangan antara keduanya akan menyebabkan penyakit.

(Page 219; paragraph 9):
PUNCA UZUR YANG NYANYUK DAN BONGKOK TIGA
Ketika saya masih budak, saya selalu lihat orang tua sangat bongkok hingga terpaksa menggunakan tongkat untuk berjalan. Mereka itu jelas tidak pernah bersenam kita muda. Dan keuzuran ketika itu—ramai insan yang nyanyuk, bermaksud ketika di usia muda mereka tidak diasuh dengan betul untuk menggunakan memori mereka. Malah ketika itu, keuzuran seumpamanya banyak melanda golongan pertengahan usia. Kebanyakannya, juga, nampak gaya tidak mengamalkan kesimbangan yang betul.

SENYUMAN ITU SUKAN!
(Page 219; paragraph 10):

Terdapat sebahagian diantara kita menjadikan senyuman sebagai satu jenis sukan. Boleh tidak kamu bayangkan melatih diri untuk tersenyum? Saya bukan maksudkan senyuman yang spontan. Itu bukan senaman atau sukan. Manusia boleh melatih untuk tersenyum ketika bosan atau untuk tidur. Ini merupakan bentuk latihan kesedaran yang boleh membantu rilekskan saraf dan otot-otot. Seseorang mungkin boleh tidur bila dalam keadaan tertekan atau gelisah, namun dia tidak akan dapat rehat yang cukup. Untuk itu dia mesti bebas daripada tekanan dan senyuman boleh membantu. Senyuman mengamankan jiwa, dan membebaskan tekanan yang terkurung. Hasilnya sukan boleh membantu kita jadi optimis dan membebaskan jiwa daripada pesimisme (suka bersangka buruk).

[Nota: saya menggunakan kata ganti nama ayahanda dan anakanda kepada perspektif komunikasi umum untuk menyampaikan mesej yang jelas juga buat pembaca blog ini.]

No comments:

Post a Comment