Wednesday, February 1, 2012

AMARAN JELAS IPv6 KEPADA PARA PEMIMPIN PERNIAGAAN

Kurang daripada 10% alamat IPv4 kekal tidak teralokasi




[Brisbane, Australia – Rabu, 27hb. Januari 2010]

Segala organisasi yang menguruskan bisnes bergantung kepada Internet mempunyai masa terhad bertindak dan menyesuaikan diri dengan perubahan teknologi. Yang tertangguh, mengalami risiko ketiadaan perkhidmatan-perkhidmatan untuk pengguna yang semakin bertambah.

The Number Resource Organization/NRO (Organisasi Sumber Nombor), wakil rasmi bagi lima Regional Internet Registeries/RIRs (Pendaftar Internet Kawasan) yang memantau alokasi semua sumber nombor Internet, baru-baru ini mengumumkan bahawa kurang daripada 10% alamat-alamat IPv4 (Internet Protocol version 4) kekal tidak teralokasi.

Alamat-alamat IP adalah nombor-nombor unik yang membantu mengenal-pasti peranti-peranti dan membolehkannya berkomunikasi atas satu rangkaian, atau di Internet. IPv4 adalah piawaian terkini untuk alamat-alamat tersebut.

"Kami sudah mencapai tanda paras rendah paling kritikal untuk alamat-alamat IP. Daripada 4.5 bilion alamat-alamat asal, kurang 400 juta tidak digunakan. Ini jelas tidak cukup untuk terus memangkin pertumbuhan Internet. Ini berdasarkan kepada bilangan telefon-telefon bimbit baru yang boleh guna Internet di tahun 2009." Jelas Mr. Geoff Huston, Ketua Saintis bagi Asia Pacific Network Information Centre/APNIC (Pusat Informasi Rangkaian Pasifik) dan pakar global penggunaan alamat-alamat IP.
APNIC akan terus mengalokasi alamat-alamat IPv4 kepada industri; bagaimanapun, ia mengjangkakan takungan pusat IANA (Internet Assigned Numbers Authority/Penguatkuasa Nombor-Nombor Sah Internet) akan mengering ketika akhir tahun 2011. Internet Service Providers/ISPs (Penyumbang Khidmat Internet) di wilayah Asia Pasifik masih boleh memiliki alamat-alamat IPv4 untuk beberapa bulan selepas itu sehingga takungan APNIC juga meletih.

"Industri ini sedang memperkatakan tentang transisi kepada versi protokol Internet yang baru dengan ruang alamat lebih besar untuk bertahun lamanya. Kini masa yang paling sesuai untuk bertindak lebih daripada bercakap, dan membentangkan Internet IPv6." Kata Mr. Geoff Huston.

Kemorosotan IPv4 menjadi kebimbangan utama APNIC dan komuniti teknikal dalam tahun 1990-an, ketika Internet mula-mula mengalami pertumbuhan dramatik. Hasilnya, protokol generasi akan datang (IPv6) mula dibina dengan lebih ruang alamat yang membolehkan Internet terus berkembang dan berinovasi. Secara praktikal, ISPs akhirnya akan dipaksa menghubungkan pengguna-pengguna baru dan pelanggan-pelanggan bisnes dengan alamat-alamat IPv6, yang mana tidak boleh akses isian tersimpan dalam peranti-peranti yang berhubung menggunakan alamat IPv4.

Mr. Paul Wilson, Pengarah Awam APNIC, memberi amaran "Mencapai ambang 10% jelas memberikan indikasi tanpa ragu kepada pemimpin-pemimpin perniagaan Asia Pasifik daripada semua sektor. Tanpa taksiran risiko dan perancangan, keletihan IPv4 menandakan ancaman nyata kepada pertumbuhan dan inovasi maya jangka panjang kesemua organisasi dalam wilayah."

"Ini kritikal bagi pemimpin-pemimpin industri menaksir risiko impak keletihan ini kepada perniagaan masing-masing agar mereka dapat menyesuaikan diri kepada kesan perubahan-perubahan tersebut, dan mengambil kelebihan potensi pertumbuhan IPv6. Menggunakan IPv6 membolehkan Internet terus berkembang berjuta kali daripada saiz sedia ada dalam aspek perhubungan antara peranti." Kata Mr. Paul Wilson lagi.

Jika semua organisasi ingin kekal bersaing dan mengukuhkan syer pasaran, pembuat keputusan utama seperti para Ketua Pegawai Eksekutif (Chief Executive Officers/CEOs) dan Ketua Pegawai Informasi (Chief Information Officers/CIOs) mesti analisis bagaimana operasi mereka, khususnya dalam khidmat penghantaran berterusan, akan memberi kesan untuk jangka masa pendek, sederhana dan panjang. Ini bukanlah isu yang hanya memberi kesan kepada sektor ICT sahaja." Jelas Mr. Paul Wilson.

Ketika keletihan IPv4 menjadi kebimbangan global, wilayah Asia Pasifik menerima kesan unik kerana langkah pertumbuhan derasnya. Daripada 190.1 juta alamat-alamat IPv4 teralokasi di tahun 2009, hanya kurang separuh (45.87%) teraloksi di wilayah Asia Pasifik, dengan China menggunakan lebih alamat-alamat tersebut berbanding mana-mana ekonomi. Terdapat juga potensi yang masih belum dimanfaatkan bagi pertumbuhan dalam pasaran Internet tempatan, dengan sesetengah wilayah di Asia dikira memiliki kadar penetrasi jalur lebar serendah 15%.

APNIC menyeru pemimpin-pemimpin bisnes bertindak sekarang bagi memastikan akses isian online berterusan melalui IPv4 dan IPv6 (dwi-tingkatan), dimana pembekal, rakan-niaga, penjaja kelengkapan dan syarikat-syarikat pengusaha sokong Ipv6; dan para kakitangan cukup dilatih dengan IPv6.

"Apa yang pembuat-pembuat keputusan utama perlu sedar tanpa pengedaran berkelompok IPv6, perniagaan mereka akan memberi kesan kemerosotan IPv4. Kita sekarang sudah tiba di pentas kritikal tersebut, maka jika tidak bertindak sekarang, pasti akan terima kesan-kesannya. APNIC sudah menyediakan dan terus menyediakan bukti kemerosotan ini dan sumber-sumber bagi dimanfaatkan para organisasi." Nyata Mr. Paul Wilson.

APNIC mengumpul dan berhubung informasi daripada para organisasi yang telah menyebarkan IPv6 dan berkongsinya ke serantau wilayah. Informasi tersebut boleh diakses percuma melalui laman jaring APNIC, termasuk APstats (pangkalan statistik APNIC), http://icons.apnic.net/ipv6, dan pelbagai sajian.

Segala informasi ini boleh diakses melalui www.apnic.net/ipv6.

No comments:

Post a Comment